3e verslag Primavera 2006

18 juni Ile de Seine

Vanochtend lekker alles op ons gemakje. Het is warm en heel gezellig in de haven. Ik haal op mijn fietsje brood bij 2 bakkers! Ook voor onze Belgische buurman. We tutten wat aan en buurten bij Dick en Martha. De taartjes van gisteren vinden zo zo. Maar om half 2 maken we los om dit heerlijke oord te verlaten. Soepel voor de wind maar let op voor het eerst in deze vakantie halve wind en aan de wind richting Ile de Seine. We lezen wat, eten wat en bedenken dan dat het eigenlijk wel leuk is om bij het eiland voor anker te gaan en morgen naar Audierne te gaan. Zo gezegd zo gedaan en we lopen bij neap en laag water binnen. Met 2,70 m onder de kiel laten we het anker vallen. Een stenen dorp zonder bomen en struiken vanwege de regelmatige overstromingen bevindt zich op het eiland. Heel veel muren om de huizen te beschermen. We bewonderen alles. Picture 003Ons mooie bijbootje roeit fantastisch. Omdat er geen drijvende steiger is om af te meren, gebruiken we de motor niet, maar tillen het bootje op een helling. We eten een lekker visje en Leo  tovert een fles heerlijke wijn uit Fecamp te voorschijn.

19 juni Audierne

Het is vandaag bewolkt. Af en toe een zonnetje. Onze buurman heeft moeite met zijn anker. Net als Leo te hulp wil schieten, hoeft het al niet meer. We ontbijten met opbakbrood en gaan om 9.30 richting Audierne. Een hobbelige zee die we op de motor doen. Geen wind en veel golven. Komt door de wolken zegt Leo. De mail stroomt binnen vandaag. Altijd leuk al die reacties, al zit er af en toe een iets minder bericht bij zoals het overlijden van de vader van Inge vannacht. Het binnenlopen van de rivier is bij hoogwater een eitje, maar we vonden wel dat er maar bar weinig water onder de kiel staat. Bij laag water zijn we ’s avonds maar eens gaan kijken met primaveertje en de BB. De drooggevallen zandplaten zijn dan goed te zien.  Het brood is op, de bakker dicht dus gaan we lunchen op zijn Frans; 3 gangen met wijn in een knus tentje aan de haven. De Fransen naast ons maken af en toe een praatje met ons. Om 3 uur zijn we weer op de boot en vertrekken per fiets naar Dournenez, 21 km verder en 2 uur fietsen. Wel een leuke haven met veel oude schepen en een heus museum. Picture 013We zien de boot van Dick en Martha liggen. We gaan terug met de bus, die precies gaat als we terug willen en die ons in een half uur weer terug op de boot brengen (4 euro armer). Zoals gezegd even met het bootje de rivier af en dan een maaltijdsalade. Om 9 uur ben ik doodmoe, wat een enerverende dag. Audierne is trouwens heel leuk, met veel trappen en smalle straatjes. Genoeg winkeltjes, een echte Bretonse kerk en een heel vol, met veel bloemen, kerkhof. Als we er door lopen zijn alle winkels dicht. De omgeving en route Dournanez is heel heuvelachtig. Een enkele berg komen niet fietsend op. Toch is het een prachtige tocht door weids landschap. ’s Avonds wil het nog niet echt zomeren. De korte broek is aan, maar het is fris met de wind.

20 juni Concarneau

Toen ik vanmorgen wakker werd, dacht ik “het wordt tijd dat mijn schaduw me inhaalt”. We gaan zo snel. Maar ja blijven liggen in Audierne is niet echt een optie. Leo voelt het net zo. We gaan boodschappen doen: eindelijk postzegels en! Porceleinen borden. We zijn het plastic spuugzat. 6 stuks voor  € 18, kan je er nog eens eentje laten vallen. De wasbenzine om de roze trui van Leo schoon te maken, lukt ons niet, maar heeft geen prioriteit. Met hoogwater varen we over de rivier naar buiten. We weten waar de ondieptes zitten, er is genoeg water. Buiten staan enorme golven, swell. We hebben er echter geen last van. Ik telefoneer wel een half uur met Nicole. Ze gaat lekker en heeft een nieuw projectje “Kai”. We hobbelen al schommelend verder. De laatste 2 uur zij zeer relaxed. Meer zon, een beetje wind, boom uit en een vlakke zee. Weg swell!! We worden ontvangen door een vriendelijk Engelsman en zijn vrouw. Ze zijn onder de indruk van onze manier van binnen varen. Vrouw aan het stuurwiel en de man met een lijntje bij de middenkikker.  We genieten van een Sudoku en een bal gehakt. De koffie is in la Ville Clos met  een of eigenlijk 2 Calvados á € 5,30. Gezellig zitten kletsen. Het begint steeds harder te waaien. We zetten snel de tent op en rollen middernacht in bed.

21 juni Concarneau

Relaxen heet dat. Leo schrobt en poetst, de spetters vliegen er af. Ik doe een klein wasje en boodschappen. Zo ontdek ik het nieuwe Concarneau, 1 leuk winkelstraatje, halles en grote boulevard. In een leuk winkeltje koop ik 2 nieuwe douche handdoeken. We hebben veel te weinig aan boord. Gedoe met mijn pinpas, maar ach. Lekker lunchen aan boord beetje lezen. Het is bewolkt! Dan gaan we om 4 uur eindelijk samen Concarneau eens bekijken. La Ville Clos is nu een toeristisch gebeuren met heerlijke chocoladewinkeltjes en andere souvenirs. Picture 019We nemen een Bretons trommeltje met chocolade mee. Eindelijk! We eten aan boord, heel gezellig maar nog niet buiten, het is toch te fris. Om een uur of negen wordt Leo zenuwachtig: Voetbal!! OK wij naar club Atlantique en aangeschoven bij de andere Nederlanders. 0-0 tegen Argentinië. Het is een gezellig café en we blijven nog wat hangen.

22 juni Quimper  op de fiets

Tien uur staan we eindelijk op. Dit wordt wel een beetje te gek. Het is nog bewolkt maar we hebben goede verwachting dat het een mooie dag zal worden. Half twaalf zitten we op de fiets naar Quimper. “uurtje Veer” zegt Leo; nou twee en een half uur later, vele bergen op en af, snelwegen enz verder zit iki eindelijk op het terras in Quimper. Het was een hele rit. We zijn zelfs een keer met fiets en al over de vangrail gestapt. Quimper is een plaatje. De Odet met haar plantenbakken. Picture 020De ober in de pizzeria met zijn oranje Tshirt (KNVB wat betekent dat eigenlijk?), leuke straatjes, typische huizen met vakwerk en 2 mooie fotoalbums voor de Namibie foto’s. We wandelen rond. Het is inmiddels prachtig weer. Af en toe even uitrusten op een bankje of op een terras. We moeten om 17.45 met de bus, dus weer op tijd met fiets naar het station. We zijn uitgeput maar voldaan. We gaan lekker ook vanavond uit eten. Leo doet nog even een dut en ik download de foto’s. We eten in de ommuurde stad met een glaasje Sancerre. Wat is de les die we in ons leven leren is vanavond de hamvraag, Nou daar word ik stil van…

23 juni Ile de Groix

Vandaag wordt Carla 60! Jammer dat we er niet bij zijn. We willen vandaag naar Ile de Groix. Stroom houden we in dit gebied geen rekening mee. 0,2 of 0,3 mee of tegten maakt niets uit. Het is mooi weer, Eerst even inkopen doen in Concarneau. Het is markt. De Super voor de hele gewone dingen, de hallen voor de vis en het vlees en de markt voor allerlei lekkers en vooral groentes. Eindelijk  om elf uur gaan we weg. Op de motor, geen wind. We bellen met Carla, Pieter en Nicole. Pieter zit in Jersey! We lezen allebei ons boek uit. Ik de Stad der Zienden, een hele kluif! Eigenlijk is het verhaal langdradig, maar de boodschap schokkend. Ile de Groix doemt voor ons op. We leggen aan met een lijn voor aan een grote platte ronde ton en achter aan een boei. Picture 015Weer een nieuwe manier van aanleggen. Met de bijboot gaan we naar de kant. We wandelen en komen op een fantastisch punt met rotsen en zee. De begroeiing lijkt nog het meest op heide. Nog even een “rood biertje” op het terras en dan terug naar de boot. Inmiddels liggen we met z’n elven aan de grote ronde rode platte ton. Een gezellige boel. We eten onze Lotte met epinard en tomaat. Franse kaas en Calvados. Nog even telefoonstress. De Nokia heeft geen peut meer en Leo wil weten hoe Frankrijk heeft gespeeld. Heerlijk dag, prima weer, maar om half elf steekt er plots een harde wind op. We moeten toch naar bed dus ach.

24 juni Quiberon

Rob wordt vandaag 62! Jeetje wat een geschommel en getrek van lijnen vannacht. We hebben het overleeft maar hier blijven we niet. Het bootje opbinden, ontbijten en dag!! Het wordt weer een mooie dag. Alleen geen wind, dus alles op de motor. Veel waterscooters als we de haven uitvaren en een helicopter operatie die we van vlakbij meemaken. Doodeng als zo’n man aan een lijntje het vliegtuig uitstapt. We lezen, zonnen, eten en drinken. Bijna varen we naar Belle Ile, maar het doel is Port Haliguen op de zuidpunt van Presqu’ile de Quiberon. Het is hier vlak en echt strandachtig. We vinden een mooi plekje aan de visitors steiger en op de fiets willen we het hier verkennen. Oeps Leo pompt de achterband op en lek!! Shit, slechte plek en nauwelijks te repareren. Eerst maar zwemmen en even op het strand zitten. Tijdens de borrel ziet Leo toch kans de band te plakken. We eten heerlijk lamsvlees met kriel en sla. Plannen de komende week en internetten een beetje. Het gaat ons goed.

25 Juni Vannes

We gaan vandaag  Quiberon verkennen. Kijken of ik nog iets van weet. (35 jaar geleden hier geweest) Nou nauwelijks, allen het overheersende gevoel dat je voor je huwelijk geen sex mocht hebben met een man. Ha ha!  Wij maken een tocht langs de Cote Sauvage en door het “binnenland” terug. Prachtig weer, mooie rotsen, zee en doorkijkjes. Picture 001Terug in het badplaatsje Quiberon verwennen we ons met een crêpe op het terras waar ook 2 NL camper bewoners zitten We hebben alle tijd, heerlijk! Op de boot wat gelezen en geschreven. We gaan om 15.45 losmaken. Lekker op de fok richtin Morbihan. Hoewel het een half uur voor HW Brest is als we binnen varen (buiten is het slack) worden we op de sterke stroom meegenomen richting Vannes. Sensatie maakt zich van ons meester. Prachtige eilanden, sterke stroom en navigeren met onze pilot en kaartplotter. De brug draait metten en we vinden een plekje in de haven langszij een Engelse decksaloon. We eten de biefstuk, die smaakt zoals biefstuk moet smaken en dan “te voetbal” in het dichtstbijzijnde café. Oranle baretten in de tas. Nederland –  Portugal 0-1 een debacle. We raken er helemaal van over onze toeren en laten de baretten voor wat ze zijn. Stomme van Basten!!. Veel geSMS en gebel. Roeline zit in Portugal te kijken. Om af te koelen lopen we even door de oude stad, nemen nog een glaasje wijn en gaan slapen.