4e verslag Primavera 2006

26 juni Vannes

Op maandagmorgen is Picture 011Vannes gesloten, maar we bewonderen de prachtige kathedraal, huizen, doorkijkjes en tuinen bij de muur van de Ville Close. Veel foto’s, lekkere cappuccino (met slagroom dus) op het terras en jawel hoor even zonnen op de boot. Stralend blauw!! Fantastisch. Leo gaat op zoek naar schoenen. Ik blijf met mijn boek over de vrouw van Capt. Cook achter op de boot. Dat is gek, ineens niet met zijn tweeën. Ik krijg een prachtige pen voor het schrijven in het fotoalbum als hij helemaal blij met nieuwe schoenen terugkomt uit de stad, We eten aan boord, weer lekker uitgebreid. Vanavond geen voetbal, maar we gaan kijken of er niet een pilsje op het gezellige terras bij de haven te halen is. Daarna zoeken we een restaurant. Het wordt  “Atlantic”. Alle eerdere ideeën blijken gesloten of verplaatst te zijn. Wederom oesters, het volksvoedsel hier.

27 juni Vannes

Totaal geen boodschappen meer aan boord. Maar waar is de supermarkt? We hebben de zinnen op een “Champion” gezet, buiten Vannes. De hallen zien er weliswaar prachtig uit, maar toch. Dus na wat puzzelen, zijn we bij de Champion. We doen uitgebreid inkopen en gaan bepakt en gezakt (en belast) op de fiets naar de boot. Het is gelukkig bergafwaarts dus het gaat vanzelf. Na de lunch besluiten we Arradon te gaan verkennen op de fiets. Een leuke route langs de kust, waar niet veel van te zien is omdat er allemaal ommuurde huizen en tuinen staan. Maar een prachtige lommerrijke omgeving dat wel! Het famous restaurant op de “pointe” gaan we morgen bezoeken. We reserveren vast een tafeltje en mooring. Terug naar Vannes kijken we nog naar een takel voor het laten zakken van de buitenboordmotor. Ze kunnen het wel bestellen. We kopen natuurlijk wel die taartjes  die op grote bonbons  lijken. Eindelijk aan boord plakken we de letters “Primaveertje” op de bijboot. Onze Engelse buren willen ons dolgraag hun 3 jaar oude decksaloon laten zien. Dus in bikini daar aan boord en zij natuurlijk bij ons kijken. Ik kom nauwelijks tot koken. Mijn boek is zo goed. Die Anna Enquist kan wel schrijven zeg! Maar goed  heerlijke koteletten van het kalf (nog nooit gezien), kaas toe en dan van die super bonbons. Echt lekker. Oeps de tweede helft van Frankrijk – Spanje mogen we niet missen. Een overvol café en Vannes staat op zijn kop met toeterende auto’s als Frankrijk met 3-1 heeft gewonnen. Wij kicken nog wat af in de oude stad en gaan lekker slapen.

28 juni Arondan les Venêtes

Om half negen willen onze buurtjes van de decksaloon weg. We maken los, halen nog wat brood, ontbijten, tanken enz. en nemen de brug van half elf. De Golf de Morbihan is een plaatje in de volle zon. We zoeken een ankerplekje aan Ile aux Moins. Zwemmen, eten, slapen en lezen wat. Op stroom ankeren is wel bijzonder. Het gaat ook even mis, maar ach. Veel getelefoneer met Mama, Oma Dooper en Nicole. En.. mijn boek is uit!  Oh ja, Pieter en Tineke zijn van Jersey naar Guernsey gegaan. Picture 029Na het zwemmen gaan we richting Arondan les Venêtes (zo heette dit gebied vroeger). We worden weer verrast door de harde stroom en kruipen voorwaarts. De boei bij het restaurant ligt op ons te wachten. Zwemmen, douchen, aankleden en in het bootje en om 8 uur zitten we romantisch aan een tafeltje bij het raam uit te kijken op o.a de Primavera. We nemen het ervan. Te beginnen met Champagne (Ruinard) als aperatief. Meloenmousse vooraf, vervolgens kabeljauw met spinazie en dan ons voorgerecht kreeft. De zeebaars (Bar) met andouille (!maag of darmenworst bah) en Leo St Pierre met aubergine saus. Desserts om van te smullen. We roeien in het donker terug  en nemen nog een drankje aan boord alsof we niet genoeg gehad hebben ha ha.

29 juni Belle Ile

Geleefd door de stroom maken tien uur los. Leo heeft nog even havengeld betaald, ik neem nog een duik en weg. Het gaat weer verschrikkelijk hard. We moeten oppassen niet voor bij Port Croustly te lopen. Er is dringend behoefte aan eten, diesel en water. Om 12.30 sluiten de winkels dus stress.. Het lukt ons om alles op tijd en voor 2 uur zijn we onderweg naar Belle Ile. We varen langs Ile de Houat, wat veel groter is dan we denken. Aan de zuidkant staat een onrustige zee, de wind is tegen, dus motor aan het laatste uur. Spannend, zou je hier rustig kunnen liggen? Ja hoor, vele boten zij ons al voorgegaan. Picture 002We krabben een beetje, maar durven toch met Primaveertje naar het strandje te varen om een duik te nemen en even voet aan wal te zetten. Ankeren vinden toch altijd vooral, wennen aan de lichte deining. ’s Avonds maak ik het reisverslag. Nicole heeft vandaag première in Vinkeveen. Vanochtend paniek: geen saldo meer, gelukkig dat we internet hebben aan boord. Marieke heeft geld voor haar project de dovenfilm in Namibië hiep hiep hoera.

30 juni Sauzon Belle Ile

Vanochtend bij het opstaan, eerst maar eens zwemmen. Schrik 16,9 graden en ik ben al door. Het valt mee. We ontbijten, het filmtoestel valt uit, maar wordt weer gerepareerd door superleo. We besluiten de volgende ankerplaats te proberen. Dus ankerop en weg. De ankerplaats is meer van hetzelfde en we kunnen niet aanland. Dus door naar Sauzon. Wind tegen maar schitterend weer dus achter de buiskap is het heerlijk. Er valt alleen nauwelijks te zeilen. Sauzon is een juweeltje. Picture 012We maken vast aan een boei voor en achter. De lunch wordt een vissalade. Met het bootje naar de kant om de fietsen te lossen. We worden gewaarschuwd dat het water snel opkomt. We zorgen wel op tijd terug te zijn. Het fietsen op het eiland is heel bijzonder. De fietspaden zijn meer wandelpaden. Het gaat steil omhoog en omlaag. We zien prachtige baaien. Het is bijzonder zo’n rots als eiland en daarbovenop een soort Texels landschap. We fietsen naar le Palais met het grote Vauban fort op de haven. We eten een lekker ijsje en fietsen weer terug. Nog even een blauwe fietsroute, maar dan zitten we weer op zo’n kiezelpad. Dus op naar de haven Sauzon. Het bootje is inmiddels door vriendelijke booteigenaren verlegd. Dus toch maar even naar Duitsland Argentinië kijken. Het is zo’n ongezellig café dat we er niet blijven. Biertje op het terras bij de buren en terug naar de boot. (op internet zien we Dld door na strafschoppen). Nicole is vandaag met Anna gaan zeilen in Vinkeveen. De avond zitten we te plannen hoe we terug zullen gaan. We zijn nog niet op de helft, maar toch. Pieter is de thuisspurt begonnen. We bellen uitgebreid en zij gaan nu met redelijke haast via Deauville terug. Marjolein is thuis en zeilen met Bas is ook leuk. In Port le Palais nog wel 2 reserve binnenbandjes gescoord in zomaar een heuse fietsenwinkel.

1 juli Port Louis

De Fransen zijn door naar de halve finale tegen Portugal. Vanochtend maar vroeg brood gehaald. De fietsen van de wal in de bijboot en ontbijten onder het varen. Nog wel even een duik 16,8 graden. Ha lekker, ook nog stroom mee het eerste uur. De wind is mee, dus halfwinder op en gaan met die banaan. We blijven hangen bij het bounty strandje van Ile de Groix. Het is daar druk en heerlijk om naakt te zwemmen. Om een uur of half zes zijn we toch in Port Louis. Alweer een beeldschoon plekje aan de Franse smaragd. We kunnen nog net wat inkopen doen. Er is hier water en stroom, dus een klein wasje, alles opladen, boot afspuiten. We ergeren ons aan de krijsende buurkinderen. Stomme ouders!!  Maar heerlijk mijn haar gewassen en het zout5 afgespoeld. ’s Avonds te voetbal, maar we kunnen café le Soleil helaas niet vinden, maar in het centrum is het ook een dolle boel. In de haven is het bloedheet, net als in Nederland begrijpen we.

2 juli Concarneau

Woeste plannen om weer te ankeren bij Riviere Belon. Maar de verwachting is veel onweer. Ja en we moeten ook wat mijlen maken. Met dit weer geen straf dus op naar Concarneau. Weer voor de wind met de Halfwinder op. De Breeze de Mer doet precies wat we verwachten, af en toe de wind weg, motor aan en dan weer zeilen. Ik doe een megadut en slaap heel diep. Leo moet me vlak voor Concarneau wakker maken. In de haven neemt hij het er even van. Ik ga gauw kleedjes en chocola en koekjes (galettes) en trommeltjes kopen in de oude stad. Wat doen we? Borrelen en eten maken of nog even zwemmen? Ja lekker zwemmen op het strandje bij de haven. Dan een biertje op het terras bij Atlantic. Mooie glazen ! (1664) en muziek van een alleraardigst meisje dat accordeon speelt. Nog een biertje. Met medeweten van het personeel verdwijnen er 3 glazen in onze tas. Joepie!! We worden balorig en gaan lekker uit eten. He bah weer oesters. Heel even lijkt het te gaan regenen, maar dat gebeurt nu nog niet. Wel vannacht giga buien. Overigens zagen we tijdens het varen ook een onweersbui langs trekken. ’s Avonds na de post verzorgd. Foto’s afgedrukt en pas na enen in bed. Zo warm…