5e verslag Primavera 2006

3 juli Maandag Audierne

Na al die regen met onweer vannacht zien we Iles de Glenan niet zitten. We varen maar meteen naar Audierne. Maar dan hoeven we niet zo vroeg weg. Lekker de fiets gepakt en een naburig kasteeltje bezocht. Eigenwijze Nederlanders doen het wel even zonder gids, dat is eigenlijk niet de bedoeling. Pech. We bewonderen de tuin met de beelden van o.a. prinses Anna. Ze trouwt op haar 15e met een beding dat als er wat met hem gebeurt dat ze ook met zijn opvolger trouwt. Zo is ze verzekerd van haar woning (kasteel..)  Vandaag ook de papieren van de A4 op de post gedaan en de grappige foto van ons als 2 kabouters in de Morbihan (Iles aux Moines). foto menhirEn dan terug door het centrum, even brood en een bezoekje aan de supermarkt, daarna losmaken. Alweer voor de wind, nou ja half! We hebben alles stroom mee, helaas kunnen we niet zonder de motor. Het is prachtig weer en we hangen wat rond in bikini en zwembroek. Plots schrik! Lopen we nu op een rots? Nee, het is iets in de schroef. Even in zijn vrij en dan in de achteruit en we kunnen verder. Druk telefoonverkeer en dan zijn we er al. Tot slot nog even de halfwinder opgehad. Er staat genoeg water in de rivieren als een slang bewegen we ons langs de ondieptes richting Audierne. Het valt ons op dat het niet druk is.

4 juli Camaret sur Mer

Om 10 uur moet de box leeg zijn. Leo haalt brood. Na het ontbijt scoor ik snel een theeservies voor thuis, handgeschilderd Bretons. Ook nog 4 porseleinen borden van Limoges voor de boot. Snel inpakken en wegwezen. Jammer, geen wind genoeg. Wel mee maar ach we moteren lekker verder. We genieten van de vuurtoren “Vieille” , eten soep van 8 legumes, meer wortelsoep en ja hoor om 14 uur staat er wind. De halfwinder kan weer op! Picture 013Bij de vuurtoren trouwens eerst 15 minuten heel veel stroom (3 knoop) mee en vervolgens stroom tegen (kaapeffect).  Vlak voor Camaret betrekt het een beetje, bewolkt. De haven is minder vol dan de laatste keer, de prijs hetzelfde. We vinden een plekje langs de steiger. Vanavond gaan we mosselen eten hmm!!  Als we bij de supermarkt komen, regent het een beetje. Het belet me niet om even een kerk binnen te lopen. Dat vind iik nou leuk zo’n sobere kerk voor vissersvrouwen. Gauw de kap op, maar de regen zet niet door. Mama bel t nog even en we kletsen bij. De voetbalmatch Duitsland – Italië missen we. De eindstand lezen we (leo) op het internet (0-2). Marieke gaat overmorgen naar Barcelona, we bellen even met haar. Ze praat ons bij over de kwestie Verdonk/Hirschi Ali.  P&T zijn in Deauville met een tocht vol onweer.

5 juli Brest

Vanochtend hebben we iets met water. Als ik ingezeept in de douche sta, is het water op. Gelukkig is Leo nog net niet naar de bakker, dus vlug getankt. Dan schiet de slang uit de toevoer of hij begint  eigenlijk al te spuiten als Leo de kraan op de steiger aanzet. Alles lekkerdrijfnat, we hadden net de tent opgeruimd ha ha. Snel weg, het is heerlijk weer. De marine vaart in de Rade met verschillende schepen, een helicopter erboven. Sensatie, we varen ook nog langs een oud vliegdekschip. De haven van Brest is groot, zonder supermarkt maar wel 3 restaurants en een scheepswinkel. Vele hellingen om je schip te water te laten. We nemen de fiets om Brest te verkennen. Nou ja wel beweging maar totaal zonder sfeer. Terug fietsen we de vlakke weg langs de havens, even omhoog naar de Intermarche (groot maar  in verbouwing). We nemen gehakt mee dat is hier in Frankrijk erg lekker. s’Avonds te voetbal Frankrijk – Portugal  1-0 . Tjonge de vuurpijlen schieten om ons heen. Nicole belt nog “ze is met de Suzuki naar Groot Schermer” Het is haar gelukt, goed zo. Brest heeft ons wel een ruime, zeer warme bibliotheek gebracht, waar we BTW en LB aangifte hebben gedaan, weer een zorg minder.

6 juli Morlais par TGVPicture 019

Broodjes roosteren, koffie met zo’n lekker Concarneau koekje en om 10.30 weg. Geen bus, liften mee met de bus bij het Oceanopolis. We zijn op tijd bij de TGV, € 22 pp retour Morlaix en in 32 minuten 70 km. Morlaix is leuk, een enorme brug midden in de stad, Stralend weer. We bekijken van alles, natuurlijk ook de jachthaven. We eten op een terrasje bij l’Europe, niet echt lekker, vind ik, wel goed. In de wolken bestijgen we de trappen naar ja hoor het kasteel, lees ruïne een muurtje van 1 bij 1 bij 2,5 meter. Het begint af en toe te druppen en we verwennen on met een mille feuilles en verse tilleul/menthe thee. Nog even brood en de hoognodige zaken uit de supermarkt en naar de trein. We missen hem bijna als we een biertje op het terras bij het station nemen. Om 19.00 aan boord, spaghetti  eten voorbereiden voor morgen. Vandaag veel email.

7 juli Roscoff

We passeren 04.50.30 West het meest westelijke punt ooit met de boot. Om 07.00 maken we los. Weg uit Brest, dat is niet erg. Wel vroeg, maar goed geslapen. Gisteravond de tocht naar Roscoff goed voorbereid. We weten precies wat ons te wachten staat. In de Rade staan alleen langer golven dan verwacht en de wind is te weinig om de geplande 7 knopen te halen. Dus wordt het de motor gedurende de hele tocht. We staan uitvoerig stil bij de vele vuurtorens van de Rade, la Vierge en de Four. Dan ankeren bij Roscoff naast de inkomende en uitgaande ferries, maar verder een superplek. De zon wil niet echt vandaag, af en toe een spatje regen, maar om 21.00 breekt het open! En zitten we aan de koffie met eau de vie en calvados te genieten. Geen ferries meer. Bij aankomst meteen in de bijboot om de benen te strekken. Picture 042Leuk plaatsje dat Roscoff. De jachthaven valt helemaal droog. Een biertje in de plaatselijke pub en oesters uit de poissonnerie nemen we mee aan boord. We maken er een culinaire avond van. Primaveertje ligt inmiddels op het droge op ons te wachten met motor en al. Het water is als een spiegel maar met 16 graden te koud om te zwemmen, vinden wij.

Opvallend in Bretagne: Bretonse taal (Ker), zandstranden! Overal, noordelijk deel rotsen en ruig, zuidelijk deel laag.

Overal kapper, pharmacie en boulangerie, Bretons bier, mosselen, oesters, artisjokken (heel lang koken), coquilles (niet voor Leo!) Andouille (jak!)

Tijverschillen St Quay, Lezardrieux, St Malo en Jersey, vuurtorens, steigers met vingers of ronde mooring (Ile de Groix) met veel Engelse boten en koud zeewater.

Kleine Bretonse vrouwtjes en mannetjes, witte huizen, zwarte daken en blauwe luiken, goedkoop 3 gangen menu en geen munten voor elektriciteit en water

8 juli St. Quay

Zeewater is 14.6 graden, dat is toch iets te koud. We hebben een supernacht gehad hier voor anker. Zonnetje schijnt. Er zijn nog 2 boten bijgekomen, dus we zijn niet meer alleen, Om 11 uur halen we het anker op. Geen wind en als die er is van achteren. Dus dat wordt de tweede dag motoren. We proberen wel even de Genua, maar dat werkt niet. De stroom valt de eerste uren wat tegen, maar we komen toch om 17.30 in de buurt van Ile de Brehat. Echter: we wijzigen de plannen: 1. Frankrijk in de finale en dan op Jersey zijn, Ja dag! 2. We hebben nog tijd zat, dus St. Malo is eigenlijk jammer om over te slaan. 3. Er zit een depressie met wind aan te komen, is dat wel zo leuk voor vannacht. Dus: Hert wordt St. Quay de Pontrieux. De Tour de Voile is er ook. We hebben even contact met Joost en Renee of Jur meevaart, maar nee: dit jaar niet. Zij zitten in Denemarken de maand juli. We zijn onder de indruk van het tijverschil hier. De haven meester wijst ons een box aan. Op de kade is veel muziek, dus we eten met life muziek onze couscous. Na het eten lopen we naar het dorpje. Heel leuk, wel een eind van de haven vandaan. Picture 051Maar schitterend met laagwater. Nog even 10 minuten van de troostfinale WK Duitsland Portugal 3-1 gezien, dan via een spectaculair wandelpad terug langs de rotsen en stranden (aanrader van Pieter) We overleven het.

9 juli St. Malo

Eerst even boodschappen doen. Leuk plaatsje St. Quay en de eerste Volkskrant gescoord. We doen het rustig aan. Ruimen alles in de boot en dan zijn plotseling alle Mumms weg. We zien ze natuurlijk buiten varen, maar het wegvaren hebben we gemist. Prachtige tocht naar St Malo, zeilend! Het spectaculaire komt aan het eind. Maar halverwege bij Cap le Frehet is het al genieten van de stroom. 10.8 kn max zeilend!! We hebben eerst de boom op met de Genua, dan draait de wind een beetje en kan de halfwinder op. Heel even moet de motor er bij. Kortom never a dull moment. De klap op de vuurpijl was het slot. We realiseren ons  dat we voor de wind moeten varen. Weg het voorzeil. NW 5 en hoge golven in een smalle geul. Motor aan en grootzeil strak naar binnen. Leo stuurt en dan komen alle tallships de haven uitzetten. De eendracht, Mir en zelf de Swan fan Makkum, begeleid door vele boten. We moeten voor de sluis wachten en eten snel onze kip, restje couscous en salades met een stokbroodje. De sluis in en dan om 10 voor acht vast en klaar met alles. Picture 061Snel naar het centrumvoor de WK finale. Drama: 110 minuten leuk en dan de rode kaart van Zidane. Op het terras zit tijdens de wedstrijd een fransman een kistje!! Oesters te eten alsof het chips zijn. Aardige vent, iedereen mocht mee eten. We bestellen voor morgen een tafeltje in hotel Chateaubriand. IJsje in de stad.