6e verslag Primavera 2006

10 juli St. Malo

Heerlijk schoon schip gemaakt. Wasjes gedaan, kuip schoon, beetje lunchen en e-mailen. Het is prachtig weer en we relaxen. ’s Middags wandelen we door het gezellige plaatsje, lopen (het is laag water) naar het kasteel en genieten van alle mensen op het strand en in het zwembad dat bij laag water ontstaat. Dan spettert het een beetje en nemen we iets te drinken op het terras. Eigenlijk willen we gaan zwemmen maar het verslag neemt heel veel tijd en we moeten ons zelfs haasten om op tijd aan tafel te gaan. Fruits de Mer met champagne (Louis Roederer) , Leo weet wel wat ik lekker vind. Een chateaubriand met pepersaus en kaas en dan een aan tafel bereide crêpes Suzette. Heerlijk. Als een balletje (na ook nog een fles uit Beaune) rollen we in bed.

11 juli St Helier

Vanochtend om 08.08 de sluis in St Malo. We zijn op tijd wakker. Het heeft vannacht geregend. Het luik stond open, maar gelukkig maar een paar druppels op het bed. De sluis gaat iets later, dus wachten we even. Gaat meteen achter ons dicht, jammer voor de boten die te laat hebben losgemaakt. Ze moeten wachten op een groot zeeschip dat geschut gaat worden. De wind is NW en we moeten 35 mijl varen. Aan de wind dus, maar wel via de slimme weg oostwaarts dus. Het blijkt dat we alles kunnen zeilen tot bijna in de haven van St Helier. Picture 069Na een fantastische zeiltocht zijn we om 14.00 in de voorhaven. Alle stroom mee! Wel done Leo. Gauw een soepje, we hebben trek. Het wordt steeds drukker op de wachtplek, als eerste aangekomen, maar nu ligt het 5 dik. De motorboot voor ons met motorpech weet het buitenste schip te rammen, wat een chaos. De chaos wordt nog groterals onze buurman met een Bavaria weg probeert te komen. Gelukkig varen we zonde schade de jachthaven van St Helier binnen. ’s Avonds lopen we nog even door het plaatsje, erg vertrouwd. Vorige keer kwam Nicole hier aan boord.

12 juli St. Helier

We blijven 2 dagen op Jersey. Het is prachtig weer. Er wordt schoon schip gemaakt, gewassen etc. Twee relax dagen. We bekijken het surfstrand waar Roel en Rag geweest zijn. De 2e dag zien we een strandje waar de zee wat dichterbij is. Wel het enige strandje met kiezels maar Leo valt zo in slaap. In St. Helier is het heerlijk, we kopen nieuwe boeken, De windverwachting is noordoost de komende dagen en vrij sterk. P&T liggen verwaaid in Boulogne. Wij plannen toch vrijdag Guernsey. Het plan Sark laten we varen, geen zin in al die golven als we daar liggen voor anker. We drinken nog wel een zoete rose (bah) en een biertje op het gezellige terras in St. Helier. Donderdagavond maken we er een culinaire avond van, vooral de aardbeien met frambozen slaan alles. We hebben het heerlijk op Jersey.

14 en 15 juli. St Helier

Gefietst naar Rozelbay, Gorey, St. Catherines en St. Martins. Picture 076Zaterdagavond de musical Bloodbrothers, fantastisch. Ook nog naar de kapper geweest en de kaap beklommen. Superweer met behoorlijk harde wind uit de verkeerde richting.

16 juli Cherbourg

Ja en dan gaan we vandaag Jersey verlaten. DE wind is minder hard. Het is een uittocht uit de haven als om 9.12 de lichten op0 groen springen. Gisteravond hadden we geen zin om buiten te liggen. We zaten zo lekker te eten, maar ja nu moeten we wachten op onze beurt om te tanken. Af en toe zeilen, soms de motor erbij, we hebben er wel vertrouwen in. Ook als er even stroom tegen wind en hoge golven staan. Nee we hebben geleerd van de vorige keer en varen voldaan verder. Alleen de echt harde stroom wil maar niet komen. Het loopt hard maar geen 8 of 9 knopen over de grond. Uiteindelijk zijn we volgens de planning op tijd, maar in werkelijkheid te laat bij Cap de la Hague want de stroom staat al tegen. Ik opper nog laten we naar Alderney gaan, maar we kruipen verder langs de kaap. Het is prachtig weer, zitten in bikini, lezen boekjes dus wat kan ons gebeuren. Uiteindelijk om 20.30 komen we aan in Cherbourg, De ander schepen uit Jersey zij ook net aangekomen. Te weinig gas gegeven roept Leo. Ach zegt een collega vaarder: de stroom zat niet echt mee vandaag! Hallo 1,2 knoop over de grond is wel 5.5 knoop tegenstroom! We krijgen een van de gereserveerde plekken en liggen prima in een box. Nicole belt dat ze het wel jammer vindt dat er vanavond niemand komt kijken in Vinkeveen naar haar voorstelling. Het zit er op en ze kijkt uit naar komende Donderdag in Deauville. P&T liggen nog steeds in Boulogne bomvol NO  Bft 5. Het eten is vanavond niets maar we hebben het goed.

17 juli St. Vaast

Heerlijk met de stroom mee (hard zeg!) naar St. Vaast. Schitterend weer. Eerste stuk tegenwind, maar dan lekker met de halfwinder op. Geen haast op ons dooie akkertje naar de haven. Oh ja lunch op het achterdek om lekker in de zon te zitten. Wel een glaasje witte wijn erbij. Picture 019In de haven liggen 3 “huge” Belgische boten,die zich voor bereiden om de terugtocht van de Tall Ship race mee te varen. Ze nodigen ons uit ’s avonds om aan boord mee te eten. De kok heeft een oosterse maaltijd bereid. Heerlijk, alleen hadden we al 9 oesters en een complete vismaaltijd achter de rug en niet te vergeten Chaume toe,. Toch maar aan boord gegaan, aardige lui. (Bourgondiers). Om half twee als een balletje (nou ja) terug aan boord, gezellig.

18 juli St. Vaast

De volgende dag rustig aan, wasjes, de boot heringedeeld want overmorgen komen onze gasten en die moeten hun spullen kwijt.  De hele morgen aangerommeld en wat gelachen om de langzaam ontwakende Belgen. Als de sluisdeur opengaat is het een drukte van belang. Iedereen wil er gelijk in en uit. We bekijken het allemaal op ons gemak. Primaveertje is klaar. We gaan het eiland aan de overkant bezoeken en lekker op het strand liggen, zwemmen, boekje lezen en slapen. Heerlijk. We moeten snel terug om nog wat te eten te halen voor vanavond, maar ook dat lukt met lekkere appeltaartjes toe. ’s Avonds bekijken we het droog gevallen land (oesterbanken), het kapelletje, de grote kerk en het erg rustige plaatsje. Veel email en getelefoneer.