7e verslag Primavera 2006

19 juli Deauville

Heerlijk weer, maar wel verrast door een onweersbui vlak voor Deauville. Op tijd zeilen weg, motor aan en afwachten hoeveel wind eruit komt. Valt mee, 45 knopen!! We kunnen koers houden, alle apparatuur uit en op de stuurautomaat verder. Zandstorm voor Deauville. Altijd opletten omdat we van anderen hebben gehoord dat alles inclusief je lieren onder het zand zitten. Lekker uit eten in Trouville en ’s avonds nog het verslag geschreven. De honeymoon is over.

20-22 juli Deauville

Om 08.00 telefoon, mama ik heb zoiets stoms gedaan! Nou ja, de achterdeur ontzet, maar gelukkig kan de garage de deur dichtmaken en met een paar uur vertraging  rijden ze toch richting Deauville. Om 7 uur zijn ze er. Bij toeval ontmoeten we elkaar in Trouville, wij op de fiets en zij in de A4. Het feest kan beginnen. Deauville is super met het strand naast de boot. Na rijp beraad slapen de kids en Britta allemaal aan boord. De tent blijft ingepakt. De tweede nacht hebben we de oplossing voor het slapen. Nikita en Britta voorin. Nicole en Kai onder de kap en wij achter. ’s Ochtends verhuizen Nicole en Kai dan naar ons bed. De eerste avond kijken de kinderen al wat rond in Trouville en Deauville. De tweede avond gaan ze uit en de derde avond met zijn allen uit eten. Met de BBQ zijn zelfs Gijs en Margot op bezoek. Picture 035Gijs blijkt een liefhebber van oesters en die hebben we die avond volop aan boord. Er wordt deze dagen gewinkeld, ijsjes gegeten en regelmatig gefietst op gehuurde fietsen. De Champion is de supermarkt waar alle boodschappen worden gedaan, een schitterende winkel, hoewel de varkenshaas voor de BBQ en de koriander voor de couscous uitverkocht zijn. Gerrit en Els blijken ook in Deauville te liggen. We spreken ze regelmatig, maar hebben het te druk aan boord voor een bezoek.

23 juli Fecamp

Honfleur hebben we met de boot maar even laten zitten. Maar Nicole rijdt met Kai en Nikita ernaar toe met de auto. Daarna door naar Fecamp. Gisteren hebben Britta en Leo de mercedes al weggebracht. Dus nu met zijn drieën naar Fecamp. Om 08.00 weg, even wachten bij de sluis. Buiten weinig wind, toch nog even de halfwinder op. De kinderen zijn van boord geschopt en liggen op het strand met een stokbrood, ze laten weten de lunch in Honfleur te doen, pizza! Ze zijn nog eerder in Fecamp dan wij en vangen ons op bij de steiger. Helaas zijn alle winkels dicht, maar de boulevard is gezellig druk. We zwemmen met laag water aan het kiezelstrand, eindelijk onze schoenen nodig. Vanavond staat er couscous op het menu. Af en toe voeleb we een drup en iedereen blijft gezellig aan boord. Voor het eten nog even met de A4 naar een of andere begraafplaats.

24 juli Valery en Caux

Om 09.30 moet er losgemaakt worden. We vergeten Nicole en Kai te wekken. Dus even wachten in de haven en toch nog met iedereen buiten op weg. Echt geen wind. We hijsen de zeilen en proberen wind te krijgen door tegen de stroom terug te varen. Nou het lukt niet, meer iets voor Leo om te oefenen, dus wordt het zwemmen voor Valery en Caux. Moeilijk plekje in de haven, maar gelukkig loopt het zonder krassen af.. Buffetje voor de lunch. Picture 050Britta gaat aan de slag om de boot te schrobben. Nicole en Kai kopen eten in en he he ik ga maar een beetje schrijven.. Nicole blijkt weer last van haar rug te hebben, wat op een blaasontsteking duidt. Gelukkig mag ik van de huisarts pipram geven en dat heb ik aan boord. Er wordt vanavond door de kinderen gekookt. Britta heeft een heerlijke taart toe (de 2e al vandaag). Het stadje is heel leuk, mooie planten, niet veel winkels en een drukke boulevard. Het weer is fantastisch. Op zondag en maandag zijn wel veel winkels dicht in Frankrijk.

25 juli Dieppe

Met de eerste brug verlaten we Valery.. Met ons vele anderen. Vol gas door de brug waar redelijk wat stroom staat. Naar Dieppe aan de wind. Heel veel foto’s gemaakt. Voor het strand van Dieppe voor anker, heerlijk zwemmen. Lekker fris naar binnen en dan wordt er gewinkeld, truitjes en zelfs leren jasjes komen te voorschijn. Na het eten blijken Nicole en Nikita een oorpiercing te hebben genomen. Hoop maar dat het niet gaat ontsteken. Leo en ik hebben langs de boulevard gewandeld, lekker niet naar de winkels. We eten een prachtige Lotte vanavond, smullen! ’s Avonds drinken de kinderen nog een fles wijn op het terras. Nicole en Kai willen niet onder de kap maar onder een zonnetentje. OK, lekker luchtig. Alleen jammer dat het om 04.00 gaat regenen en hoe! Leo en ik galopperen achter elkaar naar buiten en zetten de kap op.

26 juli Le Treport

We blijven met het inmiddels prachtige weer niet liggen in Dieppe. Iedereen wil het liefst varen. Dus om 11.00 tanken, nadat de boodschappen zijn gedaan door Leo en mij. We proberen te zeilen, maar er is geen redden aan zonder wind. Het wordt weer ankeren en zwemmen. Britta poetst de romp van de boot. We moeten wel op tijd voor de eb le Treport binnen varen. Het is warm en we worden er duf van. Met Britta en Leo een glaasje champie op het terras gedronken. We krijgen er ook een aangeboden van onze vriend uit Marrakech met snor. Het wordt echter niets. ’s Avonds hebben we onweer en de hele avond regen! Alle foto’s op de computer gezet. P&T zijn inmiddels op het IJsselmeer en vandaag vermoedelijk in Lelystad. Michiel is in Oostende aangekomen.

27 juli Le Treport (bezoek Valery sur Somme)

Vandaag auto’s gewisseld met een huurauto. Lunch in Fecamp, auto’s in Boulogne geparkeerd en op de terugweg Valery sur Somme bezocht. Heel erg vlak, leuk de oude stad door gelopen. Geen haven voor ons om aan te doen. De kinderen hebben een restaurant uitgezocht en besproken in het Frans! Geen Mickey Mouse was de opdracht!! (geen papieren servetten) Picture 123Er moest Fruits de Mer worden gegeten, van te voren had Kai ons uitgenodigd om verschillende biersoorten te proeven. Ik neem een een dolle avond met veel eten. De kinderen nemen na afloop nog een biertje en zijn verbaasd als wij nog aan de eau de vie zitten als ze aan boord komen. Weer gezellig. De boot is verplaats naar het geultje in de haven langszij de kopsteiger. Allemaal goed gegaan maar als de sluis opengaat, komt er wel een dot stroom steeds.

28 juli Boulogne

Om half twaalf ongeveer roept de haven meester ons op om te vertellen dat de sluis openstaat, dus losgemaakt en weg. Het wordt een prachtige zonnige zeil!dag. Halfwinder op, kinderen in het gangboord, Britta achterop. 42 zeemijlen max 9,3 knoop op de teller helemaal echt. In Boulogne vonden we een plekje op de punt van de steiger. Er mag niemand meer naast, “no mooring” !! Achter ons liggen ze 8 dik. Na de spaghetti wanden we met zij zessen naar de oude stad. Een biertje en koffie bij een leuk café.

29 juli Nieuwpoort

Even snel boodschappen doen met de auto bij de Champion, ontbijten en de opstappers van boord. Nicole en Kai naar Muiderberg en daarna naa Alkmaar voor een bbq. Britta en Nikita naar Brugge en shoppen in Boulogne, om ’s avonds weer aan boord te komen. Om half twaalf varen we uit. Inmiddels prachtig weer met goeie wind. Even naar Cap Griz Nez gevaren met de Motor en voor de wind met uigeboomde fok naar Nieuwpoort. Af en toe wel de motor bij. Wat een rust aan boord. Om half acht worden we in Nieuwpoort opgewacht door Michiel met de Groote Beer. Picture 025Britta en Nikita zijn inmiddels al aan boord bij hen, We worden verrast door een flesje champagne voor onze trouwdag en een prachtig boek. Michiel heeft een tafeltje gereserveerd bij de Koninklijke en we eten gezellig een tongetje. Nikita heeft een ‘huge’ biefstuk.

30 juli Nieuwpoort

Vanochtend een beetje motregen. We ontbijten met zijn vieren en nemen nu echt afscheid. Gezellig koffie drinken met Michiel en schoon schip gemaakt. Na rijp beraad en vooral de wind analyses blijven we liggen in Nieuwpoort. We fietsen naar het strand, maar de wind is zo hard dat we daar gezandstraald worden. Ladingen zand mee terug aan boord. We scoren een super nautisch dekbed overtrek en ik ben helemaal gelukkig, ook nog een schoon bed. Het is druk op de boulevard en in de dorpsstraat. Vanavond eet Michiel gezellig mee, We kletsen wat, heel vertrouwd. ’s Nachts droom ik er wel van, maar goed.

31 juli Zeebrugge

Op ons gemak opstaan, boodschappen en ontbijten. We zijn altijd weer onder de indruk van de prachtige viswinkels in Nieuwpoort. Koffie aan boor van de Groote Beer. We kijken wat foto’s met elkaar. We fietsen nog een rondje boulevard, lunchen en dan losmaken. Michiel besluit om mee te gaan de zee op. Hij wil terug naar Oostende. Veel foto’s en films geschoten, terwijl we op een schommelende zee zitten. Redelijk hoge golven met bft 5/6 en stroom tegen. Als de stroom gaat meelopen wordt het rustiger, geen golven meer in de kuip. Het binnen lopen van de haven is weer spectaculair  a la St. Malo, met een geplande gijp voor de haven ingang. Het is stralend weer dus nog bikini aangehad ook! Lekker visje gegeten en we besluiten maar aan boord te blijven en Knokke “rechts’ te laten liggen.

1 augustus Veere

Wakker worden, we gaan naar Scheveningen. Maar het regent! Dus nog even omgedraaid. De regen duurt niet lang. De wind nam wel toe! Het is een heldere winderige dag met af en toe wolken. Leo poept en het toilet begeeft het. Oh jee. Eerst maar brood halen. Het vieze klusje wordt geklaard en er wordt driftig met bleek gewerkt. De hele dag bestaat uit bestuderen van weerberichten en overleggen wat nu te doen. Om 16.00 maken we los en gaan op de fok naar Vlissingen. Hoge goven, maar stralend weer. Er zijn meerdere schepen op zee en we lopen als een trein op de buiskap en een puntje fok. Hel leuk en spannend. Dan besluiten we door te varen naar Veere. Het kanaal van Walcheren gaat als vanouds. Gedoe bij de brug in Middelburg, maar we zeilen alles tot Veere. Nog even rondlopen in dat schitterende plaatsje en een pilsje of 1,2,3,4. Echt gezellig in het clubhuis. We klauteren over alle boten terug naar de Primavera.

2 augustus Dordrecht

Bij nacht een man, bij dag een man!! Om 9 uur maken we los. Stroom mee naar de Zeelandbrug. Zeilend over het Veerse meer en zeilen naar de Krammersluis  (Stoffel de Schildpad sluis). Zo traag als dat gaat!! Maar we hebben flinke wind op de kont (6/7 bft) dus we compenseren veel. Picture 048Voor de Volkerak moeten we nog bijna een bootje redden dat motorpech heeft. Uiteindelijk komen ze zelf op tijd bij de sluis. En na Strijensas is het mooie weer over, de ene na de andere bui belaagt ons tot Dordrecht. De Koninklijke is vol, dus in de Drechthaven voor € 6,00 inclusief stroom. We hebben de spoorbrug gehaald en zijn tevreden. We eten wat er aan boord is en wandelen door mooi Dordrecht. Wat een leuk stadje zo aan die grote rivier. Allemaal haven in de binnenstad, gezellige pleinen met terrassen, veel kroegjes. Heel leuk allemaal.  P.s. in Veere is alleen nog een bakker, verder niets.

3 augustus Amsterdam

Om 08.00 vertrokken uit de Wijnhaven Dordrecht . Om elf uur zijn we bij de sluis te Gouda, 13.13 gaat de spoorbrug. Om 15.30m varen door Alphen en om 18.30 liggen we aan de ringvaartbrug bij het Amsterdamse bos. Marieke komt aan boord en we varen om half negen naar de brug bij de Nieuwe Meer. Om 0.00 liggen we in de sluis zonder te betalen dat hadden we om 23.00 kunnen doen nu niet meer. Mazzel. Na een spannende tocht door Amsterdam zijn we om 03.30 in de Sixhaven in Noord en vinden nog net een plekje in de bomvolle haven.

4 augustus Lelystad

We vertrekken om half tien uit de Sixhaven en zijn om kwart over tien door de Oranjesluizen. Kwart voor twee ligt de Primavera weer in de box in Lelystad.