4e verslag Primavera 2007

27 juni Borgholm op het eiland Oland.

Bij vertrek vanochtend uit Kalmar vroeg een buurboot of Leo zijn dochter had laten overkomen. Het is duidelijk, Britta haar dag kon vandaag niet meer stuk. Nu zitten we dan na een copieuze cobb maaltijd in de kuip met de computers van Britta en van de Primavera . Ook Britta heeft skype geïnstalleerd het werkt. Voor de niet skypers onder ons heb ik hieronder een chatsessie via skype gekopieerd die Leo (onder naam :VeravanEtten) net met Hans en Dineke heeft gehad. Installeer skype ( www.skype.nl) zodat we vanaf nu als we een netwerk hebben gratis kunnen communiceren in woord en geschrift. Het is een prachtige dag geweest met veel wolken en veel zon. Om ons heen is het noodweer, maar wij hebben een heerlijke zeiltocht achter de rug. Nu liggen we dus met de achtertent op en de wind op de kop aan de steiger te (ja echt hoor!) genieten van de wind.Het begint hier dus ook net (22.00 uur) te stormen, windkracht 6. De wind krimpt dus en het laag gaat onder ons langs, (dit even voor Han en Marlise, de wind draait van zuidoost door het noorden naar hopelijk morgen het westen of zuidwesten.). We  hebben in deze leuke plaats inkopen gedaan. Leo heeft een prop uit zijn oor laten halen door een jonge dokter die allerlei moois in zijn oor fluisterde, maar die uiteindelijk 60 jaar en een baard bleek te hebben. Leo lijkt ook een probleem met zijn ogen te hebben. In het ziekenhuis rekende ze  1600 zweedse kronen (175 euro), omdat de NN verzekering dekking over the  whole world heeft, maar geen european health insurance card of wat het ook moge zijn, nou ja hij hoort weer alles en aan geld heb je ook niets, als je maar gezond bent, toch? Op het terras bij de haven hebben Britta en ik hem getroost met een biertje.

Voorbeeld van chatsessie, dit kan ook met gesproken woord vergelijkbaar met de telefoon plaats vinden. [22:04:30] Hans Havers zegt: Waar zitten jullie? [22:09:29] Vera van Etten zegt: wij zitten in borgholm olland.  Veel wind bij juliie? [22:16:38] Hans Havers zegt: Wij liggen voor de tweede nacht in Kappeln. Prima plek midden in de stad vlak voor de brug met internet (tenzij de bruggewachter zelf zit te internetten, want dan stoort hij de rest). Hier niet af nauwelijks wind, terwijl een paar mijl verder op het 8 tot 9 waait. Heb nu plots erge kiespijn. Als dat zo doorgaat, ga ik morgen eerst naar de tandarts. Daarna waarschijnlijk naar Maasholm. En Vrijdag is de wind geluwd tot SW 4/5 en zeilen we naar Fehmarn, richting Lübeck. [22:18:06] Hans Havers zegt: Nog even over planning: ik dacht dat we 14 juli in Kopenhagen zouden moeten zijn, het blijkt vrijdag 27 juli te zijn. We horen wel wanneer jullie weer richting zuiden komen. Ik begrijp dat Pieter en Tineke een weekje bij jullie langs komen. [22:27:39] Vera van Etten zegt: Jammer van die kiespijn, hopelijk niets ernstigs.IMG_1161

Ik ben vandaag naar het Sjukhem geweest voor een prop in mij oor. Leuke verpleegster en een oude deense dokter die hun best deden. Ik heb nog geprobeerd een nachtje te blijven vanwege de verpleegster. Helaas niet gelukt. Vandaag prima zeilweer ZO 4-5 nu noord 4-5 morgen west 4-5. Tot 20.00 zonnig nu bewolkt en koud. Inderdaad komen P&T naar Nyköping maandagavond en varen met ons mee naar Stockholm. Wij houden contact over ontmoeten in de Oostzee. Waar jullie ook zijn, we vinden jullie.

28 juni  Figeholm

We zijn er achter gekomen dat we de verslagen dubbel versturen . Dit is geheel zonder bedoeling en zeker niet omdat we teveel aquavit bij de Cobb maaltijden gebruiken, zoals enkele onder jullie suggereerden. Inderdaad de cobb is een wonder waar menigeen nieuwsgierig naar is. Het is een vuurtje dat brandt in een ronde metalen bak die in een  kunststof bal zit, die natuurlijk niet warm wordt aan de buitenkant en die ook niet zoals een bbq walmt en vonken verspreid. Kortom de Cobb kan gewoon achter in de kuip geplaatst worden. Vandaag west 4, met een enkele uitschieter dus prima wind om noordwaarts te varen. Het is zwaar bewolkt, prachtige luchten met af en toe een zonnetje erdoor en soms een paar druppels regen. Alleen als we om 17.00 uur tussen de rotsen door binnenvaren in het knusse haventje van Figeholm barst er een bui los, die gelukkig niet lang duurt. De Duitse buurvrouw vindt het maar zozo dat wij onze Primavera naast haar schip aanleggen en doet een beetje narrig. Sinds we aan de oostkust zijn moeten we trouwens steeds aanleggen met een achterboei. De ooit in Guernsey aangeschafte happy duck, komt goed van pas. ’s Avonds gaan we nog op kroegentocht maar helaas geen kro te bekennen, dus wordt het een gezonde wandeling als afsluiting van een gezellige dag. Overigens is er in dit knusse haventje ook nog gratis internet.

29 juni Västervik.

Vandaag loopt de barometer weer op, we hebben het absolute dieptepunt van de Primavera meegemaakt deze week 985 milibar. Ondanks dit dieptepunt hebben we gezamenlijk  bepaald dat  het weer toch een 7- verdient.   Ook vandaag weer verloopt de reis zonder regen en met veel wolken en wind met uitschieters tot bft 6. We laveren tussen de boeien door op de genua en zelfs even op de halfwinder (ook wel bolle Jan genoemd). Het is een fantastische tocht tussen de  scheren van de oostkust door af en toe zo smal dat je elkaar niet eens zou kunnen passeren. Er is niet veel verkeer op het water dus dat probleem doet zich niet voor. We zijn gedrieën druk met varen en navigeren. Rode en groene pinnen en her en der kardinaaltonnen. We hebben de cardplotter en de computer met maxsea kaarten als back up, de papieren kaart missen we voor 20 zeemijlen , foutje van L.J. Harri!! Geheel verantwoord komen we in zonnig Västervik aan , het aanleggen heeft wat voeten in de aarde omdat sommige boeien “te kort” (zoals dat heet) blijken te zijn en ons dat niet even door de Fin die naast ons ligt gezegd wordt. Geen nood we vinden een hele lege steiger met een prima boei en leggen aan. Britta op de punt, Leo gewapend met de happy duck achterop en Vera bij het stuur. Wat een team!!! Vandaag veel contact met Nicole over sollicitaties en perikelen op haar werk. We hebben er alle vertrouwen in en zijn trots op onze dochter hoe ze bezig is. Britta nodigt ons uit voor een etentje in dit gezellige Västervik . Leo pompt bij gebrek aan een riante sloep,  het bijbootje (Primaveertje hihi) op en zo gaan we de stad in. IMG_1179We genieten van het eten en de heerlijke Ripassa, die mini amarone door de ober genoemd wordt en eten eindelijk onze crème brulée (nog steeds niet van de Cobb helaas!). Het stadje heeft leuke authentieke straatjes met doorkijkjes en veel rozen, dus niet die stokrozen uit Denemarken, maar de ons Nederlanders zo bekende rozen. Na afloop stuurt Leo ons nog met het bijbootje rond de fontein en we zijn voor donker weer aan boord. Door alle perikelen ligt de halfwinder nog in de voorpunt, wat Britta doet vragen of ze vanavond met die bolle Jan moet slapen. Zo’n stuk zeil lijkt niet echt aantrekkelijk dus hups dat ding maar in de natte kast (ook wel garage genoemd) waar hij hoort. De voorspellingen op Ugrib geven vanaf morgenochtend regen aan dus we zetten voor alle zekerheid maar vast de achtertent en de zeilhuik erop. Morgen willen we hier toch blijven liggen.

30 juni Västervik.

7 uur zwaar bewolkt, 8 30 uur regen! Zoals verwacht dus! We draaien ons nog eens om, ontbijten min of meer in bed en lezen lekker in onze spannende boeken. Eigenlijk wel lekker zo’n ochtendje. Het wordt al gauw droog en we doen met de auto van Britta !! Luxe!! de inkopen. Om een uur of vier drupt het weer af en toe Leo poetst de buitenkant van de boot met het bijbootje en de boot is van binnen ook weer spic en span na zo’n regenachtig dagje. Maar dan breekt de zon door en maken we een toertje met Primaveertje (de bijboot) over dat prachtige fjord met al die leuke huizen. Jammer van die speedboot die voor een golf zorgt en de daarbij behorende natte kont. En dan toch maar weer langs de fontein en een biertje op het terras. Vanavond een prachtig stuk vlees (staartstuk) op de Cobb dat wordt een groot succes. Helaas ging vanmiddag de System Bolaget (de Zweedse staatsdrankwinkel) net voor de neus van Leo dicht dus niet weer die heerlijke ripassa erbij,  maar er was nog wel een ander flesje aan boord. We komen niets tekort en het is een gezellige avond.

1 juli 2007 Arkösund

Vanochtend om negen uur nemen we afscheid van Britta. Ze gaat met een vuilniszak vol wasgoed van boord! Een weekje werken in Trysil en dan zien we haar weer, prima! We willen naar Arkösund vandaag en hebben 52 zeemijlen te gaan op de motor, want de wind die er staat is ook nog uit noordelijke richting. De zon schijnt volop dus het wordt een waar “zon”dagje tussen de scheren door. We vinden deze kust minstens zo mooi als de westkust en de kust van Noorwegen. Zo gigantisch veel eilanden en ankerplekken met overigens niet al teveel haventjes. Tot nu toe dachten we dat we alleen op het water waren maar vanaf vandaag is dat anders. Het is duidelijk merkbaar dat de Zweden dit weekeinde met vakantie zijn gegaan, want we moeten zeer regelmatig uitwijken voor tegenliggers. Vooral in het begin zijn er zoveel boten dat het ons aan de “E6” van de Zweedse westkust doet denken. IMG_1171Ook komt regelmatig de “Blind Leia” uit Noorwegen in onze herinnering. Arkösund is eigenlijk niet veel meer dan een paar steigers aan een rots. We halen de fietsen van boord om het eiland te bekijken. Het wordt een heuse fietstocht door het Zweedse land. Bij aankomst in de haven worden we verrast door het slot van een muzikale uitvoering van locale bewoners. Onze Finse buurman spreekt een woordje Nederlands en adviseert ons naar in plaats van Wasahamnen, naar Navishamnen in Stockholm te gaan. Ligt ook op Djurgården, maar veel rustiger en nog gratis internet ook.

2 juli 2007 Trosa

Vandaag verwachten we Pieter en Tineke. We hebben afgesproken in Trosa. Bij de precieze navigatie komen we erachter dat de haven 1.80 meter diep is. Wij steken 1.65 dus dat moet net gaan. Nog even de vaarwijzer van Rene Vleut erbij, de zegt ook dat het kan dus we gaan het maar proberen. Tot half een op de motor maar de 2e helft van de tocht met halve wind. Het is stralend weer met een koude wind,  onder de kap is het heerlijk warm en we hebben de hele tocht de zon in de kuip. Het is weer laveren tussen eilandjes en rotsen, af en toe weer van die hele smalle doorgangen. Wel intensief varen. Een van de twee moet alert op de kaart loeren. Vlak voor Trosa nemen we een duik in het (inmiddels 18.8 graden )water. De boot dobbert rond en wij erachter. Heerlijk. Het water is hier overigens niet echt zout, maar meer brak. Een speciale ervaring als je in het water ligt en op zee vaart. Trosa is een erg leuk, maar toeristisch plaatsje. Pieter en Tineke komen om 8 uur aan met de taxi (laatste bus gemist op het vliegveld!) en we eten gezamenlijk pizza’s aan boord. Gezellig weer zo met zijn vieren. De Nederlandse lectuur wordt weer op pijl gebracht.