5e verslag Primavera 2007

3 juli Södertalje

We hadden regen verwacht maar het is een prachtige dag geworden. Eerst maar eens een duik in het water. Daarna even gezellig fietsen naar de bakker. Op het marktpleintje stond een niet te weerstane jongen de nog onweerstaanbare  Zweedse frambozen aan te bieden. Dus met taartjes brood en vruchten terug naar de boot. Eerst een klein stukje op de motor en dan met oost-zuidoost bft 6 op de fok richting Södertalje. We speren er heen. Genoeg zeilerservaring aan boord dus ik doe in het gangboord een middagdutje. De zon schijnt overdadig en we hebben het goed. Södertalje is een industriestadje (Scania stad) met veel winkels. De haven ligt naast het station en vlak voor de sluis, aan een soort kanaal dat naar Stockholm gaat. Voor ons een ware cultuurschok dat stadse leven na al die natuur. We laten Pieter en Tineke kennismaken met de Cobb waarvan we nu maar aannemen dat bekend is  wat dat voor een apparaat is. Hans Havers van de Fifty laat weten dat ze genieten van allerlei zeldzame vogeltjes. Ze zijn erg benieuwd hoe het bij ons is met het vogelen?. Dit wordt een veel gebruikte kreet.

4 juli Stockholm

Iedere ochtend weer een belangrijk moment : waar, welk en hoeveel brood gaan we halen vandaag. Enkele onder de lezers merken reeds op dat het wel heerlijk moet zijn zo ver weg rond te dobberen en niet veel meer zorgen te hebben dan dat brood en de wind. Dat klopt natuurlijk. Dus hierbij maar weer even het weer van vandaag: vannacht wat regen en vanochtend bewolkt maar de zon breekt door en het wordt weer een goeie dag. Tineke en ik doen de inkopen. Om 8.15 waren Pieter en Tineke al naar de bakker geweest. We maken meteen los en de sluis gaat open als we er voor liggen. Euforie! want die andere zeilschepen lagen al minstens een uur te wachten. De brug die meteen daarna komt zal ook wel open gaan lucky we. IMG_1245Alleen….. de andere boten hebben een kortere mast en kunnen er onder door en wij moeten wachten. We denken dat de Zweden ons toelachen en het een beetje sneu voor ons vinden, maar het blijkt gewoon dat ze ons uitlachen. Nou ja we hebben een taartje en lekkere koffie (nog uit Nederland!!) en de Zweedse krant, dus onze dag kan lekker toch niet stuk. We hebben een nieuwe stuurautomaat, waar je tegen kunt praten, in plaats van op stroom loopt hij op brood en spiritualiën , we noemen hem Pieter. Onderweg nog gezwommen in fris water. Pieter laat duidelijk merken dat het veel te koud voor hem is! De natuur is weer fantastisch in deze prachtige omgeving. En er is overvloedig zon. We krijgen bezoek van een eend die 10 minuten met ons mee vaart op het dek en er pas af gaat als er een stuk brood in het water wordt gegooid. Om door Stockholm te gaan moeten we 1 sluis en twee bascule bruggen doen. Die gaan pas om 18 30 uur dus we besluiten om een rondvaart te maken over de Riddarfjaerden langs het stadhuis. IMG_1268We gaan uit ons dak! Op tijd aan het remmingwerk bij de brug voor de borrel. Bij de volgende brug liggen we naast een “klimrots”. Doodeng 6 man die tegen zo’n steile rots op klimmen, gewoon jammer dat de brug op tijd draait. En dan komen we in de haven bij de stad “Nyvashamnen” in plaats van “Wasahamnen” zou rustiger zijn hier, nou niet meer als wij er liggen! Het wordt een dolle boel. PS. gratis internet met super bereik.

5 juli dagje Stockholm

Oh ja we liggen in een heuse stad. Hier zal het brood geen probleem zijn. Pieter gaat op pad en komt 1 1/2/ uur later terug, helemaal over de rooie,  maar met brood. Op de boot gauw een shot koffie en Pieter komt langzaam weer bij? Nicole heeft een nieuwe baan in Amsterdam de kanjer! Ze heeft Shine weer opgehaald en leeft nu een weekje in Muiderberg. In de tussentijd hebben wij op de wereldomroep (allemaal via ons laptopje jaja) het interview van Hans en Dineke meegemaakt die een prijs hebben gewonnen met een foto van onweer op de Elbe. Met het trammetje gaan we naar de stad. Gezamenlijk lopen we door de oude stad (Gamla Stan) drinken koffie op het pleintje dat schoondochter Milene heeft aangeraden. Zij heeft jaren in Stockholm gewoond en gewerkt. Zij heeft een lijstje met DE kroegen en restaurants van Stockholm meegegeven aan Pieter en Tineke. Dat blijkt super te werken. ’s Avonds om 23 00 uur wanneer we in cafe Berns zitten aan het zoveelste drankje, zijn we het helemaal eens: Milene moet blijven en Stockholm is overweldigend zeker met die strak blauwe hemel die we vandaag hebben, IMG_1290Na de koffie met taart (Napoleon kaka) splitsen onze wegen. Leo en ik doen aan “shop till you drop” op de Drottninggatan en omgeving  en krijgen zo een indruk van het leven in deze stad. Ik vind leuke sneakers en ben blij. Het is immers toch wel lastig als je nagenoeg al je schoenen thuis hebt laten liggen en alleen op je zeilschoenen of croqs door het leven gaat. We eten nog een broodje op een terras onder de bomen in een authentiek badhuis in een parkje , eigenlijk een soort hofje midden in de stad. Natuurlijk lopen we halverwege de middag Pieter en Tineke tegen het lijf, gauw even ervaringen uitwisselen en om half zes spreken we af bij “Pumpen”, waar we ook een hapje eten. Stockholm bestaat uit allemaal eilanden, waar op gebouwd is. Heel veel grote gebouwen, met nog meer breed water en veel bruggen. Bovendien is er veel hoogte verschil en doet het soms heel even denken aan de Spaanse trappen in Rome. Bij het Koninklijk paleis maken we the changing of the guard mee. Langs de kade bij Skepps Holmen  liggen veel oude schepen, leuk om duidelijk de Nederlandse ontwerpen te kunnen onderscheiden. Leo en ik rusten even uit in de bibliotheek van het Grand Hotel (soort Amstel hotel, misschien iets toegankelijker) wat een sfeer! Het is allemaal teveel om op te noemen maar Stockolm is wel een echte aanrader daar zijn we het dus alle vier over eens. En dan hebben we de musea nog niet eens bezocht. Terug naar de haven met de taxi. Wel even spannend of we er wel in kunnen, anders wordt het zwemmen Leo! Jij bent de code immers kwijtgeraakt, maar er loopt en aardige dame rond die ons binnen laat. We zitten tot laat buiten.

6 juli Salsjöbaden

We begrijpen er niets van, maar het blijkt dat we net in 16.6 graden koud/warm water hebben gezwommen. Ja we vonden het al koud maar zo koud? Jammer om Stockholm stad uit te varen maar leuk om een badplaats te gaan bezoeken. Het brood blijkt ook dichterbij van goede kwaliteit te zijn, dus dat loopt helemaal goed vandaag. Door allerlei nauwe doorgangen tussen begroeide en bewoonde rotsen door vinden we onze weg. Zoals al eens gezegd is het water hier eerder zoet dan zout. Er is nauwelijks eb en vloed en alle wateren liggen beschut. Het landschap is adembenemend maar de zeiluitdaging is er niet echt. Het wordt maar een kort tochtje van Stockholm naar Salsjöbaden. Als we vast gemaakt hebben , blijkt dat we aan een heel leuk nautisch terras liggen. IMG_1339We kunnen de verleiding dan ook niet weerstaan om daar te gaan lunchen. Het dorpje blijkt verder niets te zijn. Er is een trein station met butik maar voor een supermarkt moeten we 4 km verderop, vertelt een plaatselijke Zweed die aan het putten is in zijn tuin. Hier vindt je alleen een prachtig groot hotel (grand hotel), 2 restaurants een haven en veel mooie grote huizen. The happy few van Stockholm houdt zich in deze contreien op. Eigenlijk hadden we iets meer winkeltjes en vertier verwacht. ’s Avonds lijkt er een soort receptie te zijn en komen ze in grote getallen met speedboten, waterscooters en te voet naar het leuke terras. We kunnen het allemaal vanuit onze kuip bekijken, terwijl de lamsracks op de Cobb worden bereid. Van het grand hotel krijgen we toegang tot internet.

7 juli Dalarö

Vanochtend 7 uur staan Pieter en Tineke op om naar het vliegveld te gaan. Partir c’est mourir un peu. Altijd weer jammer om na zulke gezellige dagen afscheid te nemen. De taxi staat klaar en ze vertrekken richting Wijchen. Wij duiken nog even in bed, het was de afgelopen dagen regelmatig nachtwerk dus why not. Als je nu in Salsjöbaden bent, moet je ook baden nietwaar. Bij het binnenvaren hebben we gisteren een prachtig badhuis gezien met een klein strandje. Als we eraan komen is het op slot en net als we het opgeven om binnen te komen, roept de badmeester ons dat hij wel even open maakt.  Leo moet naar de herenafdeling en ik naar de dames. Er is een sauna, douches en zwemmen in de oceaan (zoals de badmeester zegt). Geen probleem om er zo (eva kostuum) in te duiken dat is normaal hier. In het water voor het middenstuk, waar zich ook het strandje bevindt, ontmoeten Leo en ik elkaar weer. Er is verder niemand. Het is een bijzondere ervaring. Dan op de fiets maar eens kijken hoe de omgeving eruit ziet. Veel groen, veel water en veel grote huizen. We fietsen langs de spoorbaan en komen dan bij een winkelcentrum dat ons aan het Gelderlandplein doet denken. Hoge kwaliteit eten in de ica (supermarkt). Hoewel het vandaag wel erg bewolkt is, blijft het tot een uur of twee droog. Daarna motregent het. Dat betekent dus voor het eerst deze reis regenpak aan want we willen doorvaren naar Dalarö. Relaxed op het fokje lopen we erheen. Het is hier onbeschrijfelijk mooi, zelfs als het regent. Om ons heen zien we huizen met eigen watervliegtuigjes en treintjes om vanaf de rots naar het water te komen. In het kleine haventje ligt de gasten steiger vol, we prikken de Primavera in een box en mogen van de havenmeester blijven liggen. Al kijkt ze wel heel bedenkelijk, en laat ze ons beloven te zullen verdwijnen als de eigenaren terug komen. Dat doen we natuurlijk plechtig. Internet lukt alleen met de computer onder de arm bij havenmeester voor de deur. We proberen de hele dag al Roeline en Ragnar te bereiken die net terug zijn uit Costa Rica maar ook nu voicemail. Wel Pieter en Tineke gesproken die weer veilig thuis zijn en melden dat er onweer en storm in Wijchen voorspeld wordt. Met Britta afgesproken dat ze zondagavond weer in boord komt in Stockholm. Om bij het dorpje te komen moeten we heuvel op en dan weer heuvel af. Dan vinden we een paar winkeltjes, ook een bakker een discotheek en een gezellige bar van het strandhotel, waar we chocolade drinken en naar de uitgaande Zweden kijken. In de haven springen de vissen uit het water. Grappig gezicht. Die film “Lemming”(aanrader van Pieter), die we vanavond wilde gaan bekijken laten we in de kast, we liggen voor elven in bed.

8 juli 2007 Stockholm

Als Leo terug komt met het brood en de taart (is tenslotte zondag!) blijkt dat er nog een leuk dorpje is als je naar links loopt in plaats van naar rechts, zoals we gisteren avond deden. Ja hadden we maar niet een half uur (zonder overdrijven!) op die chocola moeten wachten, dan hadden we de andere helft ook wel gezien. Goeie gelegenheid om voor we terug naar Stockholm varen even een wandelingtje te maken. Prachtig fruit ligt er dat nemen we maar mee. Niet nodig , wel lekker. We varen vooral op de motor, heel even fok eruit gehad tussen die prachtig begroeide rotsen door.IMG_1353 Leo vaart met regenpak aan,  ook wij krijgen vandaag regelmatig een bui op onze pet en dus ook ons deel van de misere met het weer in Europe. Bij Dalero is het opvallend dicht bebouwd, op iedere cm staat wel een huis met giga tuin. En dan natuurlijk beneden bij het water een prieeltje als tuinhuisje ook gebouwd in de stijl van het bijbehorende huis. Natuurlijk vind je dit beeld ook in als je dichtbij Stockholm komt. We varen door een heel nauw vaarwater, waar het oppassen is als er een bootje uit de ander richting komt. Er zijn veel boten op het water, zowel zeilboten als kleine speedbootjes. Het is goed opletten. 5 uur leggen we aan in Stockholm. We verwachten op Britta over een uurtje.