8e verslag Primavera 2007

28 juli 2007 Muiderberg met de auto

Zoals gezegd hebben  Nicole en Willem ons met de auto opgehaald. Het is ook in Duitsland vandaag blijkbaar “black saterday”, want we schieten niet echt op. Iedereen wordt hongerig en die verleidelijke (voor enkele onder ons!)  Mc Donalds doemt op.  Na zo’n wallie bic mac of hoe die dingen ook heten, rijden we door via Deventer waar we de kids afzetten. Wij halen Shine op in de Harskamp en zijn voor zessen in Muiderberg. We hebben een lange maar heel gezellige rit achter de rug. Quality time in de auto ?

De komende dagen nestelen  we ons maar weer in Muiderberg, we doen gezellige bezoekjes, de was, de post, herstellen van de gecrashte schijf van computer van Leo, en niet te vergeten de voorbereidingen voor de 21ste verjaardag van Nicole. Vanzelfsprekend zijn we ook druk met het weer! Op dinsdagochtend om 11 uur zien we plotseling een “gaatje” in het weer verschijnen waar we wel eens gebruik van zouden kunnen maken om de boot naar huis te varen. Het past nog in onze planning ook. Zou het echt oostelijk worden? En hoe zit het met het tij, ik heb geen zin iedere dag om 6 uur op te moeten. Kijk ook dat zit mee en kan niet beter eigenlijk. Zonder geluk vaart niemand wel, dus we besluiten treinkaartjes te kopen naar Kiel voor de donderdag. Het plan  met verwachte wind wordt: Vrijdag (NW 5):  Rendsburg Zaterdag( W 3):  Cux Zondag: (SO 3-4)   Norderney Maandag:( SO 4)  Dokkum Dinsdag: (NO 4-5)  Makkum.

We zullen zien en jullie laten horen wat ervan terecht komt.

Donderdag 2 augustus 2007 Laboe weer aan boord

Nog even een stukje Hollandse belegen kaas halen en dan weg. Nico brengt ons naar Amsterdam centraal, waar we met allemaal backpakkers de trein instappen even voor elven. We hebben gereserveerde plaatsen, maar vinden een veel beter plekje met stopcontact zodat ik mijn telefoon kan opladen. De drukte van de afgelopen dagen glijdt van ons af. Heerlijk helemaal niets doen in de trein. Echt lekker. Natuurlijk niet te lang, want dan komt de laptop uit de tas en maken we gezamenlijk wat documenten die nog op het to do lijstje stonden. Onderweg regent het behoorlijk. Wij zitten droog maar ook in Kiel druppelt het, gelukkig hebben we voldoende truien en een knirps (geen jassen nl.)! De tas en laptop in de locker en wij nog even een rondje door het shoppingcenter van Kiel met een lekkere zeetong als bonus. Absoluut voldaan komen we op de Primavera aan (ondanks de regen). He he we zijn er weer.

Vrijdag 3 augustus 2007 Rendsburg 22 mls

En toen was het droog en scheen de zon. De verwachte stevige noord westen wind klopt. Lekker ontbijtje in de plaatselijke backerei, boodschappen voor de komende dagen, havenmeester betalen, douchekaart terug brengen, gastank wisselen, en klaar voor de terugtocht. Op de genua door het Kielerfjord en dan de sluis in bij Holtenau die net opengaat, zodat we meteen door kunnen varen naar Rendsburg. We staan verbaast over het aantal Nederlanders in de sluis. IMG_1688Leo probeert nog even zo van: “zullen we door naar Brunsbuttel”, maar ik hou vast aan een relaxed tochtje terug en dat begint met een stop in Rendsburg en morgenavond pas om een uur of zes de Elbe op naar Cux. De steiger ligt ook al vol met Nederlanders die allemaal op het “windowtje in het weer” wachten, zoals ze ons meteen bij aankomst in de haven vertellen. Ja, dat wisten we ook wel, anders waren we niet aan boord, toch? Doordat we met de “kont” naar de steiger liggen (i.v.m. de windrichting) en zoals gezegd we veel “gelijkgerichte medewatersporters “ hebben, zitten we ieder moment gezellig te leuteren over met name, jawel hoor, het weer.  Na het eten gaan we dan toch maar even het stadje Rendsburg in om een biertje te halen. Het is gezellig druk in de kroeg, wat is Duitsland toch anders dan dat vlakbij gelegen saaie Denemarken, waar je geen kip op straat ziet.

Zaterdag 4 augustus 2007 Cuxhaven 53 mls

Lekker uitslapen en tuttelen vanochtend. We hebben meer contact met onze buurboten dan de afgelopen maanden. Erg grappig! We hebben eindelijk weer met de stroom te maken. We hoeven dan ook pas om 12 uur weg om precies op tijd bij de sluis van Brunsbuttel, de Elbe op te gaan waar de stroom om 18 45 begint te lopen richting Cux. Nog even wat kleine aankopen en dan met een stralende zon in bikini het Noord-Ost zeekanaal over op de motor. Het is volop zomer. In de namiddag is de wind zuid west 2 (om 12 uur 3bft). Het is zoals altijd een niet zo interessant traject, maar de zon schijnt en we luieren voor zover mogelijk. In Brunsbuttel staat de sluis open, dus we kunnen zo aansluiten. We eten op de Elbe de tagliatelli met gerookte zalm en garnalen, niet verkeerd toch. De meute vaart voor ons uit maar wij hijsen de zeilen en gaan op ons gemak richting Cux. Heerlijk varen zo met de stroom en wind mee. Zoals verwacht ligt Cux ook bomvol met Nederlandse schepen op terugreis. We vinden om 22.00 uur een plekje in een pakje als 5e schip en zijn helemaal tevreden. Nadenken hoeft niet want iedereen gaat dezelfde kant op- en wil morgenochtend met de stroom mee de Elbe op. Eigenlijk kennen we het havenstadje, Cuxhaven niet zo goed, dus we maken maar eens van de gelegenheid gebruik om een fikse wandeling langs de oude haven en het centrum te maken langs de vele kroegjes. Maar ook hier niet veel te beleven.

Zondag 5 augustus Nordeney 65 mls

IMG_1690Als ons “pakje” boten om 7 15 uur vertrekt, is de halve haven al leeg. Met zeker honderd of meer zeilschepen varen we op de Elbe. En dan nog eens een zelfde aantal vrachtschepen die af en aan varen. Kortom een drukte van belang. Maar… de wind is zuid oost, het is warm vanaf de 1e minuut en we speren richting Norderney. Natuurlijk wel vanaf de Jade boei de stroom tegen zoals gepland. Pieter en Tineke volgen ons vanaf hun schip in  Nederland en we sms’en iedere mijlpaal. Ook Hans en Dineke willen weten hoe het ons vergaat. Aan belangstelling geen gebrek. Ondanks dat de wind minder is dan verwacht zeilen we grote stukken, de halfwinder gaat erop en we genieten volop. We lopen eigenlijk niet snel genoeg maar dat kan ons niet schelen, dan maar een beetje later in  Norderney. Na 12 uur varen is het ook in Norderney chaos. We gaan niet eens in de haven kijken, maar meren meteen naast de politieboot. Daar liggen we rustig en kunnen we tenminste van boord om dat lekkere papaya ijsje te gaan halen. In het centrum speelt de band muziek van de film The West side story, heel herkenbaar. Het is gezellig druk in Norderney en we laten ons gemakkelijk verleiden tot een glaasje of wat Frankenwein op het terras. Knus hoor.

Maandag 6 augustus Dokkum 64 mls

Ja, om 6 uur is het dan een drukte van belang in de kom voor de haven. De zeilen van ieder uitgaand schip, worden gehesen zo ongeveer naast onze Primavera, van slapen is geen sprake meer en eigenlijk moeten wij ook weg. Dus losgemaakt en op naar Lauwersoog met alweer grote aantallen schepen. Stralend zomerweer, wind mee (zuid-oost 5 ) stroom mee,geen golven, dit is een 1000 gulden dagje! Fantastisch. Bij Norderney lopen we af en toe 9.2 op het  log. We zijn precies op tijd bij Schiermonnikoog om met de vloedstroom mee naar binnen te gaan. Bij de sluis liggen zoals verwacht vele schepen te wachten om geschut te worden. We zijn behoorlijk onthaast, dus het deert ons niet, bovendien kennen we hier een lekkere viswinkel en kopen gauw even een super vers visje. Na 2 sluizen mogen we mee en varen we naar Dokkum. Wel bijzonder om te merken dat inmiddels de wind naar Noord west en Zuid West draait. Duidelijk een passerend frontje waar Leo het ook al over had gehad. Het is bloedheet op het Lauwersmeer. We besluiten door te varen naar Dokkum, dat is een gezellig stadje en je ligt er altijd prima aan de kade met allerlei andere zeiljachten (inmiddels  bekenden!). Voor het havengeld van  €6 hoef je het ook niet te laten. De decafkoffie in hotel De Posthoorn wordt speciaal voor ons gemaakt.

Dinsdag 7 augustus Makkum

Een volkskrant en een vers Nederlands volkoren broodje, hmmmm! We doen al vanaf Rendsburg met 1 tank water en kunnen nog douchen aan boord ook. Om 9 uur draait de 1e brug en in optocht gaan we richting Leeuwarden (daar zijn we om 13 00 uur doorheen). Bij Birdaert liggen we tussen 2 bruggen met zo’n 16 drijvende schepen. De Belg voor ons roept steeds dat hij echt niet verder kan omdat hij 1.90 mtr steekt. De brugwachter roept: “doorvaren”. Hilariteit alom en uiteindelijk mogen we onder de brug door. Het is heerlijk weer, bewolkt met een zonnetje. Inmiddels hebben we een ligplaats in Makkum gereserveerd op steiger I 5. IMG_1698Carla en Rob komen ons daar ophalen. Nu alleen nog naar Harlingen en dan over het Wad naar Kornwerder zand. ETA 16 30 uur. De reis zit erop!

We vinden het helemaal goed zo, hebben weer veel geleerd en genoten.

De grote vraag is nu: waar gaan we volgend jaar heen?