7e verslag Primavera 2007

19 juli  Kalmar 12 zeemijlen

Vanochtend om half zeven allemaal wakker. De boot rukt aan de lijnen. De wind is zuid zuid west dus tegen. Dat wordt niets. We draaien ons nog maar eens om. Britta beslist met de bus van 11 30 naar Kalmar te vertrekken en vandaar met de trein naar Stockholm. Nog wel even stress als de bus 15 minuten te laat komt, maar Britta haalt toch  de trein in Kalmar. En wij liggen maar te wachten, boekje lezen, dutje doen,  beetje skypen en vooral de weerberichten bestuderen en een route plannen voor de komende dagen. Dan komt er een Duitser naast ons liggen met het bericht dat de golven veel minder zijn dan gisteren doordat de wind toch westelijker is. Ja wat nu, dubben en nog eens dubben en dan ach ondanks de 20 knopen op de windmeter in de haven, gaan we het toch maar proberen, als het tegenvalt is terug naar de haven immers een eitje. We gaan en kunnen aan de wind varen naar Kalmar een super tochtje. In Kalmar is de Zweedse zomer volop aan de gang, druk gezellig. Een leuk provinciestadje toch! Om uit eten te gaan moeten we 5 min in de rij staan alah. Voor de laatste keer lojrom hebben we wel wat over. Aan boord skypen we meer dan een uur met Nicole, heel leuk.

20 juli 2007 Utklippan 50 zeemijlen

Met 4 Nederlandse schepen om ons heen varen we zonder wind, dus op de motor richting Utklippan. Waar komen ze ineens vandaan, dagen slechts sporadisch een Nederlander gezien en nu, de een na de ander. Hoewel we halverwege de zeilen hijsen, blijft de motor aan staan. IMG_1584Utklippan is een rots in de Oostzee geen water maar wel netwerk. De havenmeester is hier een bezienswaardigheid, met pet en bretels in een bootje komt hij de 120 kronen (12 euro) havengeld innen. Hij voelt zich een echte kluizenaar, verstoken van alle nieuws, ons vroeg hij of we wisten of koning Gustav nog koning van Zweden was. We zien er nu een nog mooiere zonsondergang zittend op de rotsen. Flarden van het slechte weer uit het zuiden komen op zetten.

21 juli Gislov Lage 96 zm

Om 7 uur is het een armada uit Utklippan. Na een half uur zie je geen schip meer, altijd een raadsel hoe dat kan. We hebben oosten wind en hijsen de zeilen. 5.2 lopen we dat kan beter, bakstag wind dan kan de halfwinder er bij. Als die staat, loopt het als een trein alleen de wind neemt toe, dus halfwinder weer verwisseld voor gewone fok. Zo houden we ons de eerste 2 uur bezig. Maar dan wordt het erg saai, veel golven , 6,7 knp over de grond.  Het is een kwestie van volhouden. Na 65 mijl liggen we voor Ystad. Inmiddels hebben we de nieuwste weerberichten, die allemaal voorspellen dat er morgenmiddag hele harde wind in zuid zweden komt. We besluiten nog maar 20 mijl verder te gaan naar Gislov Lage misschien kunnen we daar morgenochtend vroeg weg en blijven we zo de storm voor. We eten pasta met gerookte zalm en groente onderweg en om 22 00 uur maken we vast. Leo houdt nog een praatje met onze buurman en ik val om in bed.

22 juli Vordingborg Denemarken 58 mls

om 6 uur zijn we alle twee wakker. Een flauw zonnetje schijnt. Er is niet veel voor nodig om ons uit bed te krijgen en los te maken dit is onze kans om voor de storm die rond twaalven verwacht wordt in Denemarken te zijn. We ontbijten op zee en motoren richting Denemarken. Links en rechts stomen de ferries en vrachtschepen om ons heen. Bepaald niet saai vandaag. Leo zie je die ferrie? Ja hoor die ligt bijna stil. Ik kijk en kijk en zeg: ik zie wel een snor aan de voorkant dat betekent toch dat hij snelheid maakt. Leo beoordeelt het wel erg relaxed. Ik blijf opletten en kan er goed voor langs, maar meldt toch even dat ik wat gas bij ga geven. En dan pas ziet Leo de ferrie waar ik op doelde . hij had een andere in het oog. Dit ging goed maar het maakte ons weer extra alert.  We zeilen pal voor de wind. De fok staat uitgeboomd en met de bulletalie zit de giek vast. We lopen uitstekend. We evalueren de afgelopen reis en komen tot de conclusie dat we een  goed bewaard geheim hebben ontdekt tw het prachtige weer en de natuur van de Oostkust van Zweden, maar dat het wel ver weg is! Stockholm heeft ons hart gestolen. Voortaan op de heenweg misschien ook iets meer doorvaren. Een tripje naar Muiderberg tussendoor lijkt ook een leuke optie. We leren ieder jaar weer en natuurlijk zijn de factoren “weer” en “mijlen” heel belangrijk. Mijn boek is heel spannend en ik probeer het vandaag uit te krijgen wat bijna lukt. Zodra we bij Denemarken komen en de Deense gastenvlag gehesen hebben, begint het te regenen. De motor moet ook aan, want de wind neemt af. We overleggen via sms met Hans en Dineke over onze ontmoetingsplaats. Dat wordt Vordingborg. De wind is er nog steeds niet, dus we kunnen wel doorvaren. Natuurlijk fantastisch om Hans en Dineke te ontmoeten. Het regent gestaag. We moeten denken aan onze onverwachte ontmoeting in Lauwersoog jaren geleden. Even gauw een douche. En dan aan boord van de Fifty. Er is veel te vertellen ondanks alle uitgewisselde verslagen en skype en sms verkeer. Natuurlijk willen Hans en Dineke nu ook wel eens weten wat die Cobb nou voor een ding is. We slepen eten en Cobb heen en weer en maken er een gezellige avond van.IMG_1601 Regelmatig kijken we naar buiten om te constateren dat er GEEN wind is. Waar blijft die storm nou?? Het is ook weer droog inmiddels. We belanden moe en voldaan in bed , toch wel een beetje veel 200 mls in 3 dagen.

23 juli Femo 22mls

Uitslapen vandaag. Grappig we worden ook niet vroeg wakker, maar als we wakker worden, waait het als een gek. Hehe daar is die storm dan. Toch niet voor niets al die lijnen naar de wal gebracht. De zon schijnt volop vandaag. Gezamenlijk koffie met Wiener brood en dan moeten we al weer ieder ons weegs gaan. De Fifty vertrekt met westenwind richting Kopenhagen. Wij moeten nog eens goed nadenken, wat wijsheid is. We beslissen naar buiten te gaan en met een kort tochtje onze positie te verbeteren. We hotsen en klotsen tegen de wind in. Proberen nog wel wat aan de wind te zeilen maar het werkt niet echt. Onderweg zijn we het helemaal eens, we gaan niet stressen met die westenwinden om thuis te komen, maar laten de boot achter in Duitsland en wachten gunstigere tijden af. Dit lucht op! Heerlijk dat Nicole ons wil afhalen op vrijdag, dan zien we haar toch dit weekeinde. 2 maanden is wel een beetje lang hoor! De bestemming wordt nu Femo. Een waar paradijsje. Klein eilandje met een klein haventje, bomvol maar we vinden nog een plekje langszij een klassieke tweemaster met vriendelijke Nederlanders aan boord. Ook hier zijn het vooral weer de rust en stilte met de vergezichten die zo mooi zijn. Het weidse van de velden, Oeps pas op! ik dreig lyrisch te worden. We maken een uitgebreide avondwandeling en zien kans nog bijna  te verdwalen ook op dit kleine eilandje. De voorspellingen voor morgen zijn OOST, dat zou fantastisch zijn. Nu eerst maar slapen.

24 juli Strande 63 mls (Kieler fjord)

Wel even wennen hoor na zoveel goed weer in de omgeving Stockholm als om 9 uur de regen op het kajuitdak klettert. Ah bah! De wind is hard en oost , YES! We gaan. We zeilen heerlijk ruime wind en speren westwaarts. En dant ontvangen we een sms van Pieter met de opmerking:” in Nederland regent het ook, maar jullie zeilen tenminste”. Oh ja tel je plussen. Verrassing om 11 00 uur breekt de zon door, pakken uit, laarzen de kast in en nog meer genieten. Doordat de wind een beetje afneemt, lijkt het een goeie beslissing de halfwinder erbij te zetten. Het zal duidelijk zijn, zodra hij staat , valt de wind weg en moeten we motoren. Ter hoogte van Bagenkop op het eiland Langeland halen we een nieuw weerbericht op. Jaja midden op zee, de techniek staat voor niets op de Primavera. Om ons heen hangen van die gitzwarten wolkenpartijen. Op de radar is het helemaal een mooi gezicht. Als het maar geen onweer is. Kijk! er duikt een lief bruinvisje (klein dolfijntje ) naast ons op, die ons bericht: “het gaat goed zo, vaar maar door! jullie zijn op de goeie weg”. Het klopt het blijft droog, en nu aan de wind richting Kielerfjord. De buien lossen op. Vlakvoor het Kielerfjord hangt weer een giga zwarte wolk, ja die gaan we echt niet missen, maar ook deze keer komen we er zonder kleerscheuren door. Als we de haven van Strande invaren is het droog en kan de Cobb aan. Morgen gaan we wel tanken. Nu eerst een sherry en berenburg. Inmiddels zijn we wel doodmoe van al dat gevaar, hoe goed het ook verlopen is. Geen gekke prestatie 2/3 gezeild vandaag en slechts 2 ½ uur regen.

25 juli Laboe

Zoals verwacht waait het van de pannen vandaag zuid-west en is het helder zonnig weer. We wandelen naar Schilksee, de haven waar in 1972 de Olympische zeilwedstrijden gehouden zijn. Veel contact met Nicole vandaag. Ze komt ons morgen halen met vriend Willem. Voor ons wordt het langzamerhand echt duidelijk dat we de komende 5 dagen niet door de Duitse bocht kunnen. Veel te veel wind tegen. We vinden het leuk om naar huis te gaan, dus we nemen na veel vijven en zessen de beslissing om de boot in Laboe achter te laten. Dus tanken en op de fok naar de overkant. De havens daar zijn bomvol maar we vinden een plekje in de noordelijke haven, in een hele grote box (zo groot, er kan nog wel een schip achter ons liggen in dezelfde box). Nu nog overleggen met de havenmeesters van de havens in Laboe. Ze geven ons aan dat het wel goed komt en zullen ons bellen als er een plekje komt voor 1,2 of 3 weken. We maken een leuke fietstocht langs het fjord, bezoeken het monument met de adelaar ter nagedachtenis van de gesneuvelde Duitse onderzeeboot bemanning en borrelen gezellig in de kuip. Leo kookt terwijl ik het verslag even in de laptop zet. Wel opletten als de Stenaline om 20. 10 uur langs komt natuurlijk. Niet te geloven maar eindelijk tijd voor een filmpje vanavond we kijken naar Lemming de thriller die Pieter en Tineke hebben meegenomen.

26 juli Laboe

Om 9 uur telefoon. Nee, niet Nicole, maar de havenmeester uit Baltic hafen. We hebben een ligplaats voor in ieder geval 3 weken op E (echo) 29. Kijk dat is zoals het hoort. Even douchen en ontbijten en dan er naar toe. Nog met puntje in de wind ook en een “vinger” zodat we er aan de zijkant af kunnen. IMG_1648Nicole is  klaar om te vertrekken vanmiddag, het weer is heerlijk, dus genoeg redenen om ons te verwennen met een capuccino en apfelstrudel op het terras van het strand hotel aan de boulevard. Terwijl ik s ‘middags de punt in orde maak,  repareert Leo de luiken die piepen als een gek. Om 10 30 uur wordt erop de boot getikt en staan Nicole met Willem op de steiger. Dat is snel. Heerlijk elkaar weer te zien.

27 juli 2007 Laboe

Heel veel regen vanochtend en harde wind. Genoeg tijd om dus lekker bij te kletsen bij het ontbijt en de koffie. Gelukkig wordt het ’s middags droog en wandelen we gezamenlijk het dorpje in. De wind blijft dus een rondje Kieler fjord laten we maar zitten. Dan aan we de was inpakken en alles in de auto proppen, wel gek hoor om de boot hier in Laboe te laten. Maar zo hebben we nog iets te goed. Ook Nicole en Willem worden verrast op een Cobb maaltijd straks.

Het is goed zo morgen naar Muiderberg en vandaar de weersvoorspellingen volgen.